Historie
De 2motionbike stamt als gedachte van 1977, maar het duurde tot 1984 voordat ik de tijd
nam het idee uit te werken. Bij de eerste constructie bleek dat sturen via een gewoon
crankstel niet kan: als je met de linkerhand trekt en met de rechter duwt wil het voorwiel naar links;
een halve omwenteling later wil het naar rechts, dan weer naar links, enz. Rechtuit fietsen is al
moeilijk, laat staan het maken van een bocht.
Het idee bleef vervolgens liggen tot augustus 2005. Op een avond in die maand hielp ik al fietsend
mijn vermoeide benen door met de hand op de knie te drukken. Het gemak waarmee je zo sneller
fietst verbaasde me. Dat was de impuls die ik nodig had om het idee weer
ter hand te nemen. De constructie met heen- en weergaande handen bleek echter niet te
werken. Ook de extra trapas los van het stuur was niet ideaal. De wet zegt namelijk dat je
minimaal 1 hand aan het stuur moet houden. Toch zorgde deze variant van november 2007 er voor dat de spirit erin bleef:
met gebruik van beide armen haalde ik voor het eerst een snelheid boven de 40 km/h.
De doorbraak kwam op een avond in bad.
Waarom de handen niet gelijk op laten werken ? Dat elimineert de links/rechts-krachten.
Zo ontstond op een zaterdagmorgen in het voorjaar van 2009 bij Van Raam in Varsseveld versie 4
met een voorwielaandrijving a la een handbike. Rond de middag fietste ik de eerste meters.
Het werkte !!
Klein Willink Tweewielers fabriceerde een combi-hendel voor de beide trommelremmen. Met 1
hand kon ik dan toch stevig remmen. De beide hendeltjes voor de 3-versnellingsnaven zaten
op de stuurpen. Allemaal wat provisorisch, maar het werkte. Dat was het voornaamste.
Versie 5 ziet het levenslicht in mei 2010. De veranderingen ten opzichte van versie 4 zijn
vooral de tuimelhandgrepen (in plaats van 'trappers') met geintegreerde remmen en versnellingen:
vijf voor en zeven achter. Ook verdwijnt de kettingkast.
Later komt op de voornaaf een kleiner tandwiel (13-tands i.p.v. 15) omwille van meer stuurrust.
De naam wordt 2motionbike. Nu het uiterlijk nog, want een gewone fiets met iets op het voorwiel is
niet sexy. Het moet oogstrelend zijn.
De definitieve versie is eind 2011 klaar. Naast naven met acht versnellingen is het forse tandwiel
boven (63-tands i.p.v. 42) de grootste verandering ten opzichte van de eerdere versies.
Dit grote verzet zorgt ervoor dat de armen bij hoge snelheden rustig bewegen. Het kruisframe
en de bijzondere handgrepen geven de 2motionbike een eigentijds gezicht.